Helse Midt-Norge forvalter store ressurser og er en grunnpilar i velferdsstaten. Det er avgjørende at Helse Midt-Norge ivaretar sitt samfunnsansvar slik at vi har tillit i befolkningen. Det vises til Spesialisthelsetjenestens rammeverk for samfunnsansvar og Regionale retningslinjer for samfunnsansvar i Helse Midt-Norge.
Antikorrupsjon
Helse Midt-Norge har nulltoleranse for korrupsjon og alle ansatte skal være godt kjent med foretakets antikorrupsjonsprogram.
Ansatte i Helse Midt-Norge og personer som innehar verv for Helse Midt-Norge skal ikke ta del i noen form for bestikkelse eller korrupsjon. Med korrupsjon menes her å kreve, motta eller akseptere et tilbud om en utilbørlig fordel i anledning av stilling, verv eller oppdrag, eller å gi eller tilby noen en utilbørlig fordel i anledning stilling, verv eller oppdrag. Både den som tilbyr en utilbørlig fordel (aktiv korrupsjon) og den som aksepterer et slikt tilbud (passiv korrupsjon), kan straffeforfølges for korrupsjon i henhold til straffeloven.
Hvis en utfordrende situasjon oppstår som en del av arbeidet i Helse Midt-Norge, bør ansatte umiddelbart søke råd hos sine overordnede om hvordan situasjonen kan håndteres på en lovlig måte.
Ytringsfrihet
Alle har en grunnleggende rett til å ta del i offentlig debatt. Ansatte i Helse Midt-Norge må gjerne bidra med sin fagkunnskap og etiske engasjement i samfunnsdebatten. Ved deltagelse i et offentlig ordskifte er ansatte forpliktet til å ivareta lovpålagt taushetsplikt og vurdere grensegangen mellom ytringsfrihet og lojalitet. Fremmes personlige synspunkter må dette presiseres og stå for egen regning.
Habilitet
Det er avgjørende for tilliten til Helse Midt-Norges virksomhet at det ikke kan reises tvil om at enhver sak behandles og avgjøres på en upartisk måte, upåvirket av personlige interesser. Vi skal derfor gjøre oss kjent med habilitetsbestemmelsene i forvaltningsloven kapittel II, og forholde oss til disse. Samarbeid mellom Helse Midt-Norge og eksterne aktører foregår på en slik måte at verken pasienter, pårørende, studenter, eksterne forbindelser eller samfunnet for øvrig kan trekke foretakets eller vår uavhengighet i tvil. Hvis det oppstår tvil legges denne fram for leder.
Innkjøp
Alle ansatte i Helse Midt-Norge, og alle som handler på vegne av Helse Midt-Norge, skal opptre i tråd med god forretningsskikk, gjeldende lovverk og allmenne etiske normer. Våre innkjøp skal sikre effektiv ressursbruk, gi tillit og trygge omdømmet til virksomheten.
Ingen må delta i gjennomføringen av et innkjøp når det foreligger omstendigheter som er egnet til å svekke tilliten til vedkommende sin uavhengighet og/eller objektivitet. Ingen skal delta i forberedelser eller i beslutninger i innkjøpsprosessen, dersom vedkommende kan anses inhabil. Hvis det oppstår tvil, eller en ser en mulighet for at andre kan stille spørsmål ved vedkommende sin avgjørelse, skal saken legges fram for nærmeste leder til vurdering og avgjørelse.
Ansatte og andre som er involvert i innkjøpsprosessen skal bidra til at det stilles krav til innovasjon, etikk og miljø i anskaffelsene.
Vi skal ikke ta imot gaver, tjenester eller økonomiske fordeler som kan påvirke våre prioriteringer eller forholdet til leverandører. Vi skal heller ikke bruke vår stilling til å skaffe oss eller andre en uberettiget fordel. Dette gjelder også i tilfeller hvor eventuelle fordeler ikke vil påvirke våre tjenestehandlinger. Når leverandører og næringslivet for øvrig tilbyr besøk i private bedrifter, presentasjon av utstyr, reiser til utstillinger o.l., skal nærmeste leder godkjenne slik deltagelse. Dersom deltagelse skal finne sted, skal Helse Midt-Norge dekke utgiftene til reise og opphold.
Vi plikter å følge de avtaler som er inngått ved kjøp av varer og tjenester. Kjøp av varer utenom avtaler vil kunne svekke Helse Midt-Norges omdømme og innkjøpskraft. Leverandører skal kunne stole på at foretaket holder seg til de avtaler som er inngått.
Alle ansatte og andre som er involvert i innkjøpsprosessen må sette seg inn i samarbeidsavtalene helseregionene har inngått med de to største leverandørorganisasjonene; Melanor og Legemiddelindustrien (LMI). Disse skal etterleves også ovenfor leverandører som ikke er medlemmer i en av disse organisasjonene.
Lenke til samarbeidsavtale mellom Helse Midt-Norge RHF og Melanor
Lenke til samarbeidsavtale mellom Helse Midt-Norge RHF og LMI
ffentlighet og opplysningsplikt
Det skal være åpenhet og innsyn i forvaltningen, slik at allmennheten kan gjøre seg kjent med Helse Midt-Norges virksomhet, og således kunne få innsikt i hvordan vi ivaretar våre oppgaver. Helse Midt-Norge praktiserer prinsippet om meroffentlighet. Alle ansatte har et ansvar for å bidra til åpenhet innenfor de begrensninger som taushetsplikten gir.
Etisk rekruttering
Global mangel på helsepersonell og skjev fordeling mellom land fører blant annet til at store befolkningsgrupper i utviklingsland ikke får helsetjenester. Norge har forpliktet seg til ikke aktivt å rekruttere helsepersonell fra land som selv har mangel på slikt personell. Det forutsettes at all rekruttering skjer i samsvar med WHOs internasjonale retningslinjer for etisk rekruttering.