EHF - katalog
Vi ønsker at våre leverandører leverer én EHF-katalog pr. innkjøpskontrakt. For eventuelle kjøp utenfor avtale, ønsker vi en separat katalog.
Ved spørsmål ta kontakt med Helse Midt-Norges Driftssenter for Logistikk og Økonomi:
e-post adresse:
hmn.katalog@hemit.no
Hvordan sende en EHF-ordre, -ordrebekreftelse, -pakkseddel
Når det gjelder oppstart med EHF-ordre, -ordrebekreftelse og -pakkseddel vil vi innføre samarbeid med hver enkelt leverandør. Vi oppfordrer da leverandører til å ta kontakt med Helse Midt-Norges Driftssenter for Logistikk og Økonomi:
e-post adresse:
hmn.driftssenteret@hemit.no
Hvordan sende en EHF faktura?
Leverandører til helseforetak i Helse Midt-Norge skal sende faktura i henhold til EHF-formatet.
Hvordan sende EHF- faktura?
STEG 1. Ta kontakt med aksesspunktet deres
Dersom dere allerede samarbeider med et aksesspunkt, kan dere starte med å sende oss EHF-faktura (se steg 2). Hvis dere på nåværende tidspunkt ikke kan sende EHF-faktura og/eller ikke er tilkoblet et aksesspunkt, finnes det informasjon om godkjente aksesspunkt og hvordan man kommer i gang på
www.anskaffelser.no, ytterligere detaljer finnes på:
Veileder for systemleverandører
STEG 2. Opprett en produksjonsfaktura
Hvis dere i dag allerede sender fakturaer til andre kunder så kan dere legge inn EHF-fakturaadressen til det gjeldende foretaket i Helse Midt-Norge og starte sending av elektroniske fakturaer.
Hvis dere ønsker å starte med å sende en testfaktura til vårt produksjonsmiljø, så gå til steg 3.
Første gang dere sender en faktura bør dere sende e-post til kontaktpersonen hos foretaket som skal motta fakturaen. Slik har vi oversikt hvis oversendelsen skulle feile.
STEG 3. Opprett en testfaktura
Opprett en testfaktura på kr. 1,00 i samsvar med innholdskravene dere finner senere i dette dokumentet. Testfakturaen må inneholde alle de nødvendige feltene, slik at vi kan automatisere fakturahåndteringen vår.
STEG 4. Send testfakturaen
Send testfakturaen til aksesspunktet deres, som så vil sende fakturaen videre til Helse Midt-Norges aksesspunkt. Fakturaen blir så videreformidlet til mottaker hos oss. Send oss en e-post etter at dere har sendt fakturaen også. Se liste over kontaktperson pr. foretak i Helse Midt-Norge nedenfor.
Vær oppmerksom på at testfakturaene vil gå direkte inn i produksjonsmiljøet hos oss.
STEG 5. Motta tilbakemelding
Vi vil kontrollere testfakturaen, og ev. be dere modifisere den og gjenta steg 2 og 3. Er alt i orden sender vi beskjed om at dere kan begynne å sende EHF-faktura.
STEG 6. Begynn å sende elektroniske faktura
EHF-fakturaene skal sendes på samme måte som i steg 3 når løsningen skal settes i produksjon. Send e-post til kontaktperson hos Helse Midt-Norge (jf. liste nedenfor) når dere har sendt første EHF-faktura. Vedkommende vil kontrollere at denne fakturaen er riktig mottatt.
Hvis dere eller deres aksesspunkt trenger bistand i denne prosessen, ikke nøl med å kontakte oss.
Detaljert fakturainnhold
Innholdskrav
Vennligst merk følgende
OBS! Informer kontaktpersonen hos oss før dere sender den første fakturaen.
Faktura til Helse Midt-Norge må alltid inneholde oppgitt referanseverdi. Det er derfor viktig at dere tar kontakt med det enkelte foretak for å få riktig referanseverdi.
- Innkjøpsordrenummer fra Helse Midt-Norge benyttes når det foreligger. Innkjøpsordrenummeret skal settes i feltet for «Order Reference» i EHF-formatet.
- For andre fakturaer skal e-postadressen til kontaktperson i Helse Midt-Norge eller et RESH-nummer legges i feltet «Buyers Reference» i EHF-formatet.
Enkeltfakturaer
For at vi skal unngå betalingsforsinkelser ønsker vi at alle fakturaer utstedes enkeltvis.
Samlefakturaer
Vi ønsker ikke samlefakturaer.
Vedlegg
Alle vedlegg til EHF-faktura skal være i PDF-format.
Det skal ikke legges personsensitiv informasjon i vedlegget.
Dere må spesifisere fakturafilen med mest mulig av den nødvendige informasjon for slik at vi skal kunne attestere og anvise fakturaen. Slik informasjon skal legges i feltet «Additional Document References».
Krav til enkeltleverandører (RHF)
De kravene som er listet opp her kan bli komplettert med tilleggskrav som reguleres i avtalen mellom dere som leverandør og oss som kunde.
Utenlandske leverandørfakturaer (RHF)
Disse må i tillegg til de generelle kravene også inneholde:
- IBAN og BIC (swift)-koder
- Opplysninger om betalingsvaluta
Se forøvrig egen informasjon til leverandører på engelsk.
Merk: Fakturaer som ikke inneholder alle påkrevde felter kan bli avvist av Helse Midt-Norge.
Fakturaadresser
Helse Midt-Norge RHF:
Fakturaadresse: 983658776
Kontakt:
rhf.regnskap@hnt.no
Helse Nord Trøndelag HF:
Fakturaadresse: 983974791
Kontakt:
regnskapsavdelingen@helse-nordtrondelag.no
St.Olavs hospital HF:
Fakturaadresse: 883974832
Kontakt:
regnskapsseksjonen@stolav.no
Helse Møre og Romsdal HF:
Fakturadresse: 997005562
Kontaktperson for testfaktura
Randi Skjørli tlf: 71 21 77 80
Kontaktperson for referansefelt og andre krav til innhold
Randi Skjørli tlf: 71 21 77 80
Hemit HF:
Fakturadresse: 928 033 821
Kontakt:
Hemit.Regnskap@hnt.no
Sykehusapotekene i Midt-Norge HF:
Fakturaadresse: 983974805
Kontaktperson for testfaktura, referansefelt og andre krav til innhold
Tove Stakvik tlf: 71 12 77 77
Kontaktperson for referansefelt og andre krav til innhold
Tove Stakvik tlf: 71 12 77 77
Helseplattformen AS:
Fakturaadresse: 922307814
Kontakt:
hpas.regnskap@hnt.no
Merk: Fakturaer som ikke inneholder alle påkrevde felter vil avvises av Helse Midt-Norge.
Electronic invoices - information in English
Central Norway Regional Health Authority requires electronic invoices from all suppliers
As a supplier of goods and services to Central Norway Regional Health Authority you will have to:
- Enter into an agreement with an access point
- Send all invoices and credit notes in the e-format ("Elektronisk handelsformat (EHF"))
How to send an electronic invoice
Agreement on electronic collaboration