Vi anbefaler at du alltid bruker siste versjon av nettleseren din.
logo Helse Midt-Norge
Hender som holder et puslespill

Internrevisjon

Internrevisjonen er en uavhengig og objektiv bekreftelses- og rådgivningsfunksjon med ansvar for internrevisjon i foretaksgruppen. Internrevisjonens formål er å fremme og beskytte organisasjonens verdier gjennom å gi risikobaserte og objektive bekreftelser, råd og innsikt.

Internrevisjonen skal bistå styret og ledelsen ved det regionale helseforetaket i utøvelsen av god virksomhetsstyring. Dette gjøres gjennom å vurdere virksomhetsstyring, risikostyring og internkontroll i det regionale helseforetaket og underliggende helseforetak.

Internrevisjonen skal bidra til læring og forbedring i det enkelte helseforetak og på tvers av foretaksgruppen i Helse Midt-Norge. Revisjonene skal skape innsikt og gi grunnlag for forbedring gjennom god kommunikasjon og godt samarbeid, og ved å dele erfaringer og læringspunkter. 

Internrevisjonen er organisert under styret for Helse Midt-Norge RHF og rapporterer funksjonelt til styrets revisjonsutvalg og administrativt til administrerende direktør for Helse Midt-Norge RHF.

Internrevisjonens ansvar og oppgaver følger av Helseforetaksloven § 37a og instruks fastsatt av styret for Helse Midt-Norge RHF. Administrerende direktør ved det enkelte helseforetak har plikt til å sørge for at det etableres god intern styring og kontroll med virksomheten. Styret skal påse at ansvaret blir ivaretatt på en tilfredsstillende måte. Internrevisjonens rolle er å støtte styret og ledelsen ved å vurdere intern styring og kontroll slik at det er rimelig sikkerhet for at foretaksgruppen oppnår fastsatte målsettinger, rapporterer pålitelig styringsinformasjon og etterlever lov- og regelverk.

Internrevisjonen skal bidra til forbedring i prosessene for virksomhetsstyring, risikostyring og intern styring og kontroll. Dette gjøres gjennom en systematisk, strukturert og risikobasert metode, og gjennom dialog og samhandling med de administrerende direktørene. Kunnskap fra revisjonene om årsaker og konsekvenser av svakheter og mangler skal gjøres tilgjengelig for helseforetakene i deres arbeid for å skape læring og oppnå forbedringer.

Internrevisjonen skal gjennom revisjonsarbeidet bidra til å forebygge og eventuelt avdekke misligheter. Innenfor rammene av anerkjente standarder kan internrevisjonen påta seg rådgivningsoppgaver innenfor sitt kompetanseområde, når dette er godkjent av revisjonsutvalget.

Internrevisjonen skal være en pådriver for faglige kontaktmøter hvor det legges til rette for læring, erfaringsutveksling og gjensidig informasjonsutveksling. Kontaktmøter holdes både blant medarbeidere som arbeider med internrevisjonsfaglige problemstillinger i foretaksgruppen og mellom internrevisjonene i de regionale helseforetakene.

Dokument «Instruks for internrevisjon i Helse Midt-Norge RHF», ID 471 - EQS (PDF)

​​Styret i Helse Midt-Norge RHF godkjenner Internrevisjonens årlige revisjonsplan. I tråd med Helseforetaksloven § 21a er det etablert et revisjonsutvalg. Styret har gjennom instruks gitt revisjonsutvalget i oppgave å utøve oppdragsgiverrollen innenfor rammen som er vedtatt i revisjonsplan og Internrevisjonens budsjett. Revisjonsutvalget er et underutvalg av styret i Helse Midt-Norge RHF og skal bidra til å ivareta styrets tilsyns- og kontrollfunksjon. 

Dersom det oppstår vesentlige endringer som påvirker risikovurderingene som er lagt til grunn for revisjonsplanen, kan revisjonsutvalget godkjenne ad hoc-revisjoner og nye rådgivningsoppdrag i planperioden.

​Internrevisjonen baserer sitt arbeid på etiske regler, prinsipper og standarder for utøvelse av internrevisjon, samt definisjon av internrevisjon som er fastsatt av The Institute of Internal Auditors (IlA) og som forvaltes av IIA Norge. 

Hvert år utarbeider Internrevisjonen en revisjonsplan som godkjennes av styret i Helse Midt-Norge RHF. Revisjonsplanen er basert på risikovurderinger knyttet opp mot overordnede strategier og mål for foretaksgruppen. Internrevisjonen skal legge til rette for åpen og god kommunikasjon om innspill til revisjonsplanen fra styrene i helseforetakene. Administrerende direktør i det regionale helseforetaket kan foreslå revisjoner i underliggende helseforetak og i virksomheter som det regionale helseforetaket eier eller har avtale med.

Internrevisjonen rapporterer resultatet av revisjonsarbeidet til styret i Helse Midt-Norge RHF i egen årsrapport. Internrevisjonen kan med hjemmel i helseforetaksloven § 37a, 4. ledd, uten hinder av taushetsplikt, kreve enhver opplysning, redegjørelse eller ethvert dokument og foreta de undersøkelser som den finner nødvendig for å gjennomføre oppgavene. Alle som utfører arbeid for Internrevisjonen, også midlertidig tilsette og eksterne ressurser, har taushetsplikt.

Et revisjonsoppdrag skal planlegges, gjennomføres, kommuniseres og følges opp. Internrevisjonen skal legge til rette for god samhandling og forutsigbarhet i de i fire fasene:

1. Pl​​​a​nlegge r​​evisjonsopp​​​draget

​Arbeidet starter med innledende undersøkelser for å kunne lage en oppdragsplan. Oppdragsplanen er rammen for revisjonsoppdraget. Denne beskriver mål og problemstillinger, omfang og undersøkelsesmetoder, foreløpig tidsplan samt ressurser og kompetanse som kreves for å gjennomføre oppdraget. Oppdragsplanen godkjennes av leder for Internrevisjonen. Deretter utarbeider revisjonsteamet et mer detaljert revisjonsprogram.

Helseforetaket som revideres mottar et brev med varsel om revisjon. Her fremkommer formålet med revisjonsoppdraget. Vedlagt brevet følger en oppdragsplan. Internrevisjonen ber om en kontaktperson som kan bistå med praktisk tilrettelegging og å hente inn nødvendig dokumentasjon.

Innledende møter og oppstartaktiviteter for å utveksle informasjon blir tilpasset og avtalt med helseforetaket. Dokumentasjon oversendes etter nærmere avtale.

2. ​​Gjennom​føre revisjonshandlinger

Informasjon blir samlet inn og tilstanden på området som skal undersøkes blir vurdert nærmere. Internrevisjonen kombinerer flere undersøkelsesmetoder. Vanlige metoder er dokumentgjennomgang, intervjuer, prosessgjennomgang, testing og undersøkelser av praksis, demonstrasjon av verktøy, spørreundersøk​elser og observasjon i møter. Resultatet av undersøkelsene blir vurdert opp mot kriterier for god intern styring og kontroll.

​3. Kom​mu​nisere resultater

Internrevisjonen og det reviderte helseforetaket avtaler en hensiktsmessig prosess for å verifisere at revisjonens faktagrunnlag er korrekt. Dialogmøte med nøkkelpersoner kan være et alternativ. Utkast til rapport sendes til helseforetaket slik at eventuelle feil i faktagrunnlaget blir rettet opp. Samtidig får helseforetaket anledning til å komme med presiseringer og gi tilleggsinformasjon som kan ha betydning for Internrevisjonens vurderinger og konklusjoner. Etter dette blir det utarbeidet en endelig rapport som sendes til styret og administrerende direktør i helseforetaket. Styret behandler revisjonsrapporten og helseforetakets plan for hvordan anbefalingene vil bli ivaretatt.

Revisjoner gjennomført i det regionale helseforetaket behandles etter tilsvarende prosess, og rapporter legges frem for styret i Helse Midt-Norge RHF til behandling.

Eventuell alvorlig svikt eller mangler som blir kjent under gjennomføring av revisjonen, vil umiddelbart bli meddelt administrerende direktør.

Internrevisjonen presenterer som oftest revisjonsrapporten for styret og ledelsen i helseforetaket. Dersom det er et ønske fra helseforetaket, bidrar internrevisjonen i det påfølgende forbedringsarbeidet med å dele sine erfaringer og vurderinger.

Resultatet av gjennomførte revisjoner i helseforetakene blir lagt frem for revisjonsutvalget.

​​4. ​Følge opp​ fremdrift i forbedringsarbeidet etter gjennomført revisjon 

​​​Internrevisjonen følger årlig opp forbedringsarbeidet etter revisjoner. Oppfølgingen starter normalt året etter at revisjonen er gjennomført. Internrevisjonen ber om å få tilsendt dokumentasjon som viser status for planlagte tiltak. Ofte gjennomføres et oppfølgingsmøte med helseforetaket. Resultatene fra oppfølgingen rapporteres til revisjonsutvalget og styret.

Aktuelle helseforetak mottar et brev med varsel om oppfølging av intern revisjon gjennomført av internrevisjonen. Internrevisjonen ber om at det blir oppnevnt en kontaktperson som kan bistå i arbeidet. Resultatene fra oppfølgingen oppsummeres i eget brev til helseforetaket. Her fremgår det om revisjonen avsluttes fra internrevisjonens side, eller om det er forbedringsarbeid som vil bli fulgt opp neste år.​

​​​​​​Du skal forvente at internrevisjonen:​

  • ​​​normalt varsler om revisjonen i forkant
  • planlegger revisjonen på en måte som gjør det mulig å gjennomføre den effektivt og skånsomt
  • opptre saklig og profesjonelt, lytter og utfordrer
  • holder øverste leder i helseforetaket godt orientert om fremdrift
  • sender utkast til rapport for verifikasjon, kommentarer og tilbakemeldinger
  • bidrar til læring og forbedring knyttet til revisjonen 
  • alle som utfører arbeid for konsernrevisjonen, også eksterne ressurser, ivaretar taushetsplikten

​​​​​​Internrevisjonen forventer at:​ 

  • ​oppnevnte kontaktperson har kapasitet og forutsetninger til å bistå med å oversende dokumentasjon og legge til rette for praktisk gjennomføring av revisjon​ 
  • etterspurt dokumentasjon blir oversendt innen frist eller så raskt som mulig
  • helseforetaket setter av nødvendig tid og ressurser for å bidra til en effektiv gjennomføring av revisjonen
  • ​utkast til rapport blir behandlet slik at faktiske feil, tilleggsopplysninger, merknader og lignende, kommer frem før endelig rapport utarbeides
  • ledere og medarbeidere bidrar til god dialog med gjensidig respekt for hverandres rolle og oppgaver

Mer info kommer

En mann med skjegg

Jørgen Midtlyng

Internrevisjonssjef

Solmaz Parsa Hjortland

Internrevisor

Tommy Kinnunen

Internrevisor

Edel Stokholm

Internrevisor

 

 

Rapporter

 

Sist oppdatert 10.03.2025