Nå er det mulig å søke om HMN Innovasjonsmidler 2024

Er du ansatt i et av helseforetakene i Helse Midt-Norge og har en god ide eller er i gang med et innovasjonsprosjekt? Da kan du nå søke innovasjonsmidler fra Helse Midt-Norge, søknadsfrist er 30. oktober kl. 15.00.

Publisert 20.09.2024
En lege som holder et stetoskop
Foto: Mostphotos

29 innovasjonsprosjekter fikk til sammen nesten 19 millioner kroner i innovasjonsmidler fra Helse Midt-Norge RHF i 2023.

For å opprettholde og videreutvikle en helsetjeneste av god kvalitet – og for å sikre bærekraftige løsninger som møter behovene og utfordringene i helsesektoren, er vi avhengige av nye og innovative løsninger. Derfor lyser Helse Midt-Norge RHF hvert år ut egne midler til innovasjon i helseforetakene, som et bidrag til satsingen innen innovasjon i helsetjenesten.

Her kan du se hvem som fikk innovasjonsmidler i 2023.

Det kan søkes om midler innenfor tre ulike kategorier

Det lyses ut midler innenfor tre ulike kategorier:

• Nye innovasjonsprosjekter ved eget helseforetak
    • Produkt
    • Tjeneste
  • Overføring av innovasjon mellom helseforetak

Søknad om innovasjonsmidler skal være forankret i søkerinstitusjonen før den faglige vurderingen starter. Det forutsettes derfor at søknaden er gjort kjent for klinikksjef ved søkers enhet. For søknader innenfor tjeneste- og produktinnovasjon kan det søkes om maksimum 750 000 kr. Det er også krav om 25 % egenfinansiering for disse kategoriene (dvs. et søknadsbeløp på 750 000 kr krever 250 000 kr i egenfinansiering eller tilsvarende i avsatt arbeidstid til prosjektet). Et prosjekt kan få opptil tre tildelinger av HMN Innovasjonsmidler, men tildelt beløp er for kun ett år. Det må derfor søkes på nytt igjen med en god søknad, samt oversikt over hva man har oppnådd i prosjektet for allerede tildelte midler, om man ønsker mer i støtte.

Helse Midt-Norge RHF ønsker å bidra til økt samarbeid og deling av erfaringer mellom helseforetak, og som et virkemiddel for å spre gode innovasjoner/løsninger som allerede er tatt i bruk i helsetjenesten lyses det derfor ut egne innovasjonsmidler til overføring av tjenesteinnovasjonsprosjekter. Dette er innovasjonsprosjekter som er nye for helseforetaket – men som er implementert i et annet helseforetak (regionalt, nasjonalt eller internasjonalt). I denne kategorien kan det søkes om opptil 350 000 kr og det kreves ikke egenfinansiering. Et prosjekt kan kun få én tildeling i denne kategorien.

Innovasjonsmidlene kan ikke brukes til større generelle utstyrsinvesteringer.

Satsingsområder

Innenfor produktinnovasjon er det ingen prioriterte tema, men innenfor tjenesteinnovasjon gjelder følgende satsingsområder:

• Nye digitale helsetjenester
    • Utnyttelse av Helseplattformen, spesielt tilknyttet gevinstområdene til Helseplattformen
  • Det utadvendte sykehuset, bruk av digitale helsetjenester
    • Samhandling mellom helseforetak, kommune og/eller brukere av helsetjenester
  • Bemanning
    • Bærekraftige løsninger som utvikler eller benytter seg av nye arbeidsformer, bedre oppgavefordeling, ny og bedre bruk av teknologi og som bidrar til økt bærekraft i helsetjenesten.
    • Effektivisering i arbeidsprosesser
    • Rekruttering og rett kompetansesammensetning
  • Pasientrollen og brukermedvirkning
    • Løsninger som involverer pasient og pårørende som aktive deltagere i utformingen av egen helsehjelp, øker helsekompetansen og deres forutsetninger for egen mestring.
    • Aktivering av pasientens egne ressurser gjennom innsyn, tilgang, samvalg og selvhjelpsløsninger.
    • Bedre brukeropplevelse

Vi oppfordrer alle til å opprette søknaden i eSøknad i god tid innen søknadsfristen for å bli kjent med hvordan søknadsportalen fungerer.

Vi ønsker lykke til med søknadene, ta gjerne kontakt med innovasjonsrådgiver i eget helseforetak om du trenger gode råd i forbindelse med søknaden din eller innovasjonsrådgiver i Helse Midt-Norge RHF om du har spørsmål til selve utlysningen.

Søknadsfrist er onsdag 30. oktober klokken 15.00.

Les mer om utlysningen på våre nettsider