Pasientens stemme løftes for å utvikle en bedre helsetjeneste for personer med ryggmargsskade

Norsk ryggmargsskaderegister (NorSCIR) har i samarbeid med Landsforeningen for ryggmargsskadde (LARS) publisert den første Pasient- og pårørenderapporten.

Publisert 17.10.2024
En mann og en kvinne i et rom med et skjelett
Foto: Mostphotos

Rapporten er en kortversjon av den årlige rapporten fra ryggmargsskaderegisteret og presenterer utvalgte data på en lettfattelig måte til pasienter med ryggmargsskade og deres pårørende.

I årets rapport vektlegges pasientenes opplevelser, livskvalitet, tilfredshet med egen helse og funksjon, både under primærrehabilitering og ved senere kontrollopphold. Disse dataene er avgjørende for å forstå hvordan skaden, behandling og oppfølging påvirker pasientenes dagligliv og velvære.

Målet er å bruke denne informasjonen til å forbedre tilbudet til denne pasientgruppen og styrke samarbeidet mellom helsepersonell, pasienter og pårørende. Denne utgivelsen markerer et viktig skritt i arbeidet med å synliggjøre pasientenes stemme i utviklingen av bedre helsetjenester for ryggmargsskadde i Norge.

Pasient- og pårørenderapport 2023.