Månedens prosjekt september 2024

Protese på en dag

Finnes det en mulighet for at pasientene som har operert kne- eller hofteproteser kan få komme raskere hjem etter en operasjon? Dette er tema for månedens prosjekt i september.

Publisert 26.09.2024
En person på et sykehusrom
Andrea Midtbø Jønland er fagsykepleier og prosjektleder i Helse Møre og Romsdal HF.

I 2020 opererte ortopedisk sengepost på Ålesund sjukehus 259 elektive hofte- og kneproteser. Vanligvis tar forløpet ved en slik operasjon tre døgn. Finnes det en mulighet for at pasientene som har operert kne- eller hofteproteser kan få komme raskere hjem etter en operasjon? Dette var spørsmålet deltagerne i Månedens prosjekt stilte seg, og med dette var prosjektet «Protese på én dag» i gang.

Fagsykepleier og prosjektleder Andrea Midtbø Jøland forteller hvordan de fikk ideen og hvordan de har gjennomført prosjektet.

I videoen forteller fagsykepleier og prosjektleder Andrea Midtbø Jønland om prosjektet og det nye og fremtidsrettede pasientforløpet. Forløpet er nå implementert, og aktuelle kandidater får dette tilbudet når de skal operere kne- eller hofteprotese. Erfaringene fra prosjektet viser flere fordeler ved det komprimerte pasientforløpet; det gir blant annet bedre pasienttilfredshet og frigjør kapasitet.
«Protese på én dag» er gjennomført i Helse Møre og Romsdal HF og fikk 750 000 kr i innovasjonsmidler fra Helse Midt-Norge RHF i 2021.