Kronikk

Helseplattformen - krevende vei mot felles pasientjournal

Helse Midt-Norge RHF har gjort seg noen dyrekjøpte erfaringer under innføringen av ny journalløsning, Helseplattformen. Vi tar med oss flere læringspunkter.

Publisert 18.10.2024
Evaluering av innføring av Helseplattformen vil presenteres for styret i Helse Midt-Norge RHF i august.

Foto: Terje Visnes

Sykehusmiljø.

Hele samfunnet gjennomgår en omfattende digitalisering, og helsetjenesten må følge med når teknologien skaper nye muligheter. Digitaliseringen gjør at flere får tilgang til livsviktig informasjon når de trenger den. Digitaliseringen legger til rette for at pasienter, brukere og pårørende kan involveres på nye måter.

Av Jan Frich, administrerende direktør, Helse Midt-Norge RHF og
Odd Inge Mjøen, styreleder, Helse Midt-Norge RHF

Da Helse Midt-Norge RHF i 2012 besluttet å anskaffe en ny digital journalløsning, var målet om én felles journal for alle innbyggere og bedre samhandling i helsetjenesten viktige begrunnelser. Sykehusene og kommunene trengte dessuten å fornye sine journalløsninger. Den nye pasientjournal- og samhandlingsløsningen for sykehus og kommuner i Midt-Norge fikk navnet Helseplattformen. Etter en anbudskonkurranse ble det i 2019 inngått kontrakt med Epic Systems. Helseplattformen er en norske versjon av journalsystemet Epic som er i bruk ved flere tusen sykehus andre steder i verden.

Etter flere utsettelser ble Helseplattformen innført ved St. Olavs hospital i november 2022. Under innføringen ble det avdekket alvorlige feil, bl.a. for utveksling av elektroniske meldinger. Mange medarbeidere opplevde at det var tungt å arbeide i den nye journalløsningen og at den var uoversiktlig og komplisert. St. Olavs hospital innførte ekstraordinære tiltak slik at pasientsikkerheten ble ivaretatt.

Helse Midt-Norge RHF erkjente at innføringen av Helseplattformen ble mer krevende enn forutsett. I 2023 bestilte vi en ekstern gransking av innføringen av løsningen. Granskningsrapporten pekte på utfordringer med styring og ansvar, manglende tillit, dårlig kvalitet på selve løsningen og mangelfull prosjektstyring. Kritikken var skarp, men rettmessig. Når noe ikke fungerer slik vi har tenkt, må vi lære og forbedre oss.

Det arbeids med å bedre brukervennligheten i løsningen. Det er gjort endringer i løsningen og opplæringen av helsepersonell er blitt styrket. Da løsningen ble innført i Helse Møre og Romsdal i april, trakk vi veksler på dyrekjøpte erfaringer fra en krevende start ved St. Olavs hospital. Vi tar med oss lærdom fra andre sykehus når vi gjør oss klar for innføring i Helse Nord-Trøndelag i november.

Helse Midt-Norge RHF har Helseplattformen høyt på agendaen. Styringslinjene innen IKT er blitt forenklet, og vi arbeider for å gjøre disse bedre. Ved store omstillinger må toppledelsen være koplet godt på. Det er etablert dialog på toppledernivå for å utveksle informasjon og redusere usikkerhet og risiko.

Vi har møtt leger og sykepleiere som formidler frustrasjon, men som også gjort en stor innsats for å lære seg å arbeide med den nye journalløsningen og for å lære andre å bruke den. Vi har møtt medarbeidere som er blitt mer fornøyd med tiden, men vi forstår at systemet fortsatt er krevende å arbeide i for mange. Brukervennligheten er blitt bedre, men den er ikke god nok. Vi vil arbeide for å forenkle og forbedre løsningen.

På sensommeren 2024 meldte St. Olavs hospital om normalt drift. I Helse Møre og Romsdal preges sykehusdriften fortsatt av at alle arbeider i en ny journalløsning. Helse Midt-Norge RHF gjennomgår apparatet for utvikling og forvaltning av Helseplattformen. Helseplattformen har erstattet mange titalls gamle IKT-systemer som ikke alltid fungerte slik vi ønsket.

Helseplattformen inneholder muligheter vi ikke har hatt tidligere. Vi har møtt mange som har fått erfaring med appen HelsaMi, som er pasienter og brukeres inngangsport til det nye journalsystemet. De forteller om økt trygghet og at de kan følge opp egen behandling og sine nærmeste på en ny og bedre måte.

Fremover blir det enda viktigere at vi som arbeider i spesialisthelsetjenesten spiller på lag med kommunene og fastlegene om gode løsninger for pasienter som beveger seg på tvers av tjenestenivåene. Helseplattformen gjør det mulig å arbeide på nye måter, men vi forstår at det vil ta tid å bli gode på å utnytte mulighetene.

I 2023 startet Riksrevisjonen en granskning av innføringen av Helseplattformen ved St. Olavs hospital. I neste uke kommer rapporten. I lys av vår egen granskning forventer vi at også Riksrevisjonens rapport vil inneholde kritikk, men vi håper også at rapporten vil gi gode innspill til arbeidet med å utvikle vår felles pasientjournal, Helseplattformen.