Nå kan du nominere kandidater til Helse Midt-Norges forbedringspris for 2022!

Kjenner du noen som har gjennomført et vellykket prosjekt for å forbedre kvalitet og pasientsikkerhet i 2021-2022? Nå kan du nominere kandidater til Helse Midt-Norges Forbedringspris for 2022, med frist 28. november!

Publisert 26.10.2022
Barnelege og barn

Kvalitet og pasientsikkerhet handler om det helsepersonell gjør hver eneste dag i sykehusene. Pasientene skal være sikre på at tjenestene virker, er likeverdige og trygge, og at de henger godt sammen gjennom hele forløpet. For at helsetjenesten skal styrke pasientsikkerheten og redusere risiko for uønskede hendelser må vi jobbe systematisk og målrettet gjennom kontinuerlig forbedringsarbeid, i samarbeid med pasienter og pårørende.

Gjennom de siste årene er det gjennomført en rekke små og store forbedringsprosjekter i sykehusene i Midt-Norge. Dette til tross for en hektisk tid med pandemi og innføring av Helseplattformen. Kunnskap om metoder for kvalitetsarbeid og kontinuerlig forbedring er nødvendig for å bidra med forebyggende arbeid, innovasjon og utviklingen av helsetjenestene. Det er også viktig at vellykkede forbedringshistorier deles med andre, for læring og spredning av ny kunnskap og beste praksis.

Helse Midt-Norge RHF ønsker å løfte frem det gode forbedringsarbeidet i regionen og deler ut pris til beste forbedringsprosjekt gjennomført i 2021-2022. Prisen går til prosjekter med målsetning å heve kvaliteten på helsetjenesten, med vekt på pasientperspektivet. Både arbeidets resultater og selve prosessen vil være viktige i bedømmelsen. Vinneren mottar 150 000 kr. som skal benyttes til videre kvalitetsutvikling i enheten i 2023.

Kjenner du til et godt prosjekt som du mener fortjener prisen? Da kan du nominere kandidater nå! Alle ansatte kan nominere kandidater, og det er også mulig å nominere prosjekt man selv har deltatt i.

Følgende kriterier må være oppfylt:

• Prosjektet er gjennomført på en klinikk i helseforetak i Midt-Norge i perioden 2021-2022, under ledelse av prosjektleder ansatt i helseforetak. Resultatene må være oppsummert og prosjektet er avsluttet pr. 1. november 2022.
  • Forbedringene skal være knyttet til kvalitet og pasientsikkerhet, bedre pasientforløp, god ressursutnyttelse og innovasjon. Alle klinikker og fagområder er aktuelle, men prosjektene må ha hatt et pasientperspektiv. Økonomisk ressursbesparelse skal ikke være hovedmålet for prosjektet.
  • Det ble ved oppstart satt konkrete mål for å forbedre kvalitet, pasientsikkerhet og/eller arbeidsmiljø.
  • Det er blitt iverksatt tiltak, og oppnådd forbedringer og målbare resultater over tid.
  • Det er en konkret plan for videreføring og implementering av ny kunnskap i enheten etter avslutning av prosjektet.
  • Prosjektet skal ha blitt gjennomført som et teamarbeid, og berørte ansatte, pasienter, brukere og/eller pårørende er involvert på en god måte.

Forslaget med begrunnelse skal inneholde:

• Bakgrunn for prosjektet
  • Resultatmål
  • Baseline – «før-situasjonen» i tall, gjerne illustrert med grafer/bilder
  • Hvilke tiltak som er iverksatt og hvordan disse er fulgt opp og evaluert
  • «Etter-situasjonen» i tall, gjerne illustrert med grafer/ bilder
  • Hvem som har deltatt i forbedringsarbeidet
  • Veien videre – status og planer for implementering/videreføring etter prosjektets avslutning

​Søknaden skal være på maksimalt 10 sider inkludert ev. vedlegg.

Send
ditt forslag med begrunnelse på e-post til maria.henningsen@helse-midt.no, innen 28. november 2022.