Vi anbefaler at du alltid bruker siste versjon av nettleseren din.

Kvalitet og pasientsikkerhet

Kvalitet og pasientsikkerhet handler om det helsepersonell gjør hver eneste dag i sykehusene, med utgangspunkt i kunnskapsbasert praksis. Pasientene skal være sikre på at tjenestene virker, er likeverdige og trygge, og at de henger godt sammen gjennom hele forløpet. For å få til dette må vi jobbe systematisk og målrettet i samarbeid med pasienter og pårørende, og vi må sikre god samhandling i hele helse- og omsorgssektoren.  

Kvalitets- og pasientsikkerhetsarbeidet i Helse Midt-Norge for perioden 2023-2026 er forankret i Regional handlingsplan for kvalitet og pasientsikkerhet. Handlingsplanen følges blant annet opp i regionalt nettverk for kvalitet og pasientsikkerhet og i de regionale fagledernettverkene.  
 
​​​​Den nasjonale nettsiden  I trygge hender 24-7er en videreføring og videreutvikling av arbeidet i den nasjonale pasientsikkerhetskampanjen (2011-2013) og det nasjonale pasientsikkerhetsprogrammet (2014-2018). På nettsiden finner du en rekke verktøy som kan hjelpe deg i kontinuerlig forbedring og fagutvikling i din kliniske hverdag.» 

Lenke til regional intranettside (ansatte) for kvalitet og pasientsikkerhet: 

HMN Kvalitet og pasientsikkerhet – Hjemmeside 

Lenke til ekstern side: 
Kvalitet og pasientsikkerhet - Helse Midt-Norge RHF 

Sist oppdatert 27.03.2025