Vi anbefaler at du alltid bruker siste versjon av nettleseren din.
logo Helse Midt-Norge
Uskarpt bilde av personer i et rom

TSB-skolen

Tverrfaglig spesialisert behandling av ruslidelser (TSB) står overfor store utfordringer på grunn av manglende kompetanseutviklingsstruktur.

Mens leger og psykologer får spesialisert TSB-opplæring i sine utdanningsløp, mangler bachelorutdannede i helse- og sosialfag ofte tilsvarende kompetanse i sine. Dette skaper ulikheter som prosjektet skal bidra til å utjevne. En varig struktur for livslang læring for alle yrkesgrupper, inkludert spesialister, er avgjørende for kvalitet og utvikling i TSB.

Prosjektet skal videre bidra til:

  • å sikre og tiltrekke nødvendig kompetanse, redusere variasjoner i behandlingspraksis, og fremme faglig forsvarlighet og pasientsikkerhet.
  • forbedret kunnskapsdeling og ekspertise innen TSB.
  • et effektivt kompetansestyringsverktøy for ledere
  • økt samarbeid mellom enheter i spesialisthelsetjenesten og kommunehelsetjenesten, knyttet til pasientgruppen.

  • En robust og målrettet opplæringsplattform:
    TSB-skolen har som formål å etablere en strukturert og varig plattform for kompetanseutvikling innen Tverrfaglig Spesialisert Rusbehandling (TSB). Gjennom fleksible nivåer I TSB skolen med et et grunnleggende nivå for alle nyansatte i TSB og spesialiserte nivåer basert på ansvarsområder.
  • Et strategisk verktøy for ledelse og samarbeid:
    Et effektivt verktøy for ledere som sikrer planlegging, utvikling og bevaring av kompetanse, samtidig som det styrker samarbeid mellom spesialisthelsetjenesten og kommunehelsetjenesten.
  • Et nasjonalt løft for fagmiljø og pasientbehandling:
    En modell for tverrfaglig samhandling og kvalitetsforbedring som gir bedre behandlingskvalitet, reduserte tilbakefallsrater og økt pasienttilfredshet, samtidig som den fungerer som et forbilde nasjonalt innen TSB-opplæring.
  • Økt attraktivitet og rekruttering til TSB som følge av prosjektet  

  • Behovsanalyse og kartlegging. For å identifisere kompetansegap og behov blant ansatte i TSB.
  • Utvikling av TSB-opplæringsplaner. Utarbeide strukturerte opplæringsplaner basert på identifiserte behov
  • Avklare læringsarenaer. Hva kan læres hvor og hvordan?.
  • Utvikle digitale læringsressurser. Utvikle e-læringsmoduler som er tilgjengelige for alle ansatte i TSB.
  • Full skalering av TSB skolen. Gjøre TSB skolen tilgjengelig for alle aktuelle enheter i Helse Midt Norge regionen
  • Måling og evaluering. Evaluere progresjon mot definerte mål med valgte KPI er
  • Etablering av TSB-skolen som en varig struktur. Sikre at TSB-skolen blir en permanent del av Helse Midt-Norges regionale innsats.
  • Rapporter og dokumentasjon. Utarbeide sluttrapport for prosjektet med en analyse av måloppnåelse, læring og anbefalinger for videre utvikling.

September 2024 - juni 2025:

Utforskning og avklaring:

Spørreundersøkelse til ledere

Utarbeide prosjektplan

Samarbeid innad i Sikre Kritisk Kompetanse

Involvering av interessenter

Kartlegging, analyse av regional og nasjonale ressurser

Spørreundersøkelse for ansatte

KPI'er og 0-punktmålinger

 

Juli 2025 - mars 2026:

Utarbeidelse av lærerplaner og kursmateriale:

Denne fasen handler om å utvikle det konkrete læringsmaterialet. Det gjennomføres testing av kursmaterialet for å sikre kvalitet, og justeringer basert på tilbakemeldinger, før pilotprosjektet i mars 2026.

 

April 2026 - desember 2026:

Testfasen og skalerbarhet :

Pilotprosjekt gjennomføres evalueres, og basert på funnene planlegges full implementering. Det legges vekt på opplæring av instruktører og en skaleringsstrategi, med gradvis innføring av TSB-skolen i flere avdelinger.

 

Januar 2027 - juni 2027:

Full implementering og optimalisering:

Prosjektet fullføres med full implementering på tvers av regionen. Kontinuerlig evaluering og optimalisering av læringsplanene sikrer at programmet holder høy kvalitet, og i juni 2027 leveres en sluttrapport med anbefalinger for videre utvikling.

Sigurd Bjørke, HMR

Prosjektleder

Sigurd.Steinarsson.Bjorke@Helse-mr.no 70171382

Silje Gridseth, HMR

Prosjektkoordinator

Unni Korshavn, St. Olav

Prosjektdeltaker

Heidi Gudbrandsen, Tyrili

Prosjektdeltaker

Vibeke Veie Rosvoll / Anne Kristine Sjaastad Wallden, HNT

Prosjektdeltaker

Robert Michael Mulelid, Blå kors Lade

Prosjektdeltaker

NK-TSB - avklares snarlig

Prosjektdeltaker

IT-kompetanse - avklares snarlig

Pedagogisk kompetanse - avklares snarlig

Sist oppdatert 09.01.2025