Befolkningen i Norge blir stadig eldre, og når vi blir eldre får vi også større behov for helsetjenester. Mange lever lenge med flere sykdommer samtidig.
For å møte befolkningens behov for helsetjenester i årene framover, må sykehusene og kommunehelsetjenesten samarbeide om trygge pasientforløp og sammenheng i helsetjenestetilbudet. Samhandling krever gjensidig tillit, prioritering, innsats og ressurser fra både kommunene og sykehusene. Det krever også utveksling av kunnskap og kompetanse. Alle involverte parter må samarbeide om å legge forholdene best mulig til rette. Vi har utarbeidet samarbeidsavtaler mellom helseforetakene og kommunene.
Sist oppdatert 10.06.2026
