For å møte befolkningens behov for helsetjenester i årene framover, må sykehusene og kommunehelsetjenesten samarbeide om trygge pasientforløp og sammenheng i helsetjenestetilbudet. Samhandling krever gjensidig tillit, prioritering, innsats og ressurser fra både kommunene og sykehusene. Det krever også utveksling av kunnskap og kompetanse. Alle involverte parter må samarbeide om å legge forholdene best mulig til rette. Vi har utarbeidet samarbeidsavtaler mellom helseforetakene og kommunene.
Samhandlingsreformen
Fra 1. januar 2012 trådte samhandlingsreformen i kraft. Pasienter og brukere skal få bedre tjenester der de bor og sykdom skal forebygges. En større del av helsetjenestene skal leveres i kommunene
Samhandlingsreformen skal bidra til en mer samordnet, likeverdig helsetjeneste. Tettere samarbeid mellom kommuner og sykehus skal føre til bedre og raskere behandling for pasienter. Samhandlingsreformen vil derfor over tid påvirke og endre både prioriteringer og arbeidsprosesser i helsetjenesten.
Samhandlingsreformen er en retningsreform som har til hensikt å utvikle tjenestene til innbyggerne i samsvar med innbyggernes behov og framtidige utfordringer. Samhandling er grunnlaget for utvikling av gode helsetjenester i Midt-Norge.
Samhandlingsreformen
Gjennomføringen av samhandlingsreformen
Veiledere,forskrifter og samarbeidsavtaler
Det er utarbeidet samarbeidsavtaler mellom helseforetakene og kommunene. Disse finner du her:
Samarbeidsavtaler
Bedre oppgavedeling
Vi har gitt støtte til en rekke prosjekter for å utvikle bedre samhandling og jobbgliding i helsetjenesten. Her finner du eksempler på helsefaglig utviklingsarbeid:
Bedre oppgavedeling
Kontaktinfo
Nøkkeltall for samhandling
Samhandlingsstatistikk