Pasientens helsetjeneste

En moderne pasientjournal skal være bygd rundt pasienten. Det skal gi økt kvalitet og pasientsikkerhet uansett på hvilket nivå man befinner seg på i regionens helsetjeneste.

I Helseplattformens vedtatte effektmål legges det stor vekt på pasientens rolle i det nye systemet. Ett av disse målene er at innbyggerne i Midt-Norge skal få enklere tilgang til egen journal og at de skal ha større mulighet til å påvirke eget behandlingsforløp. I tillegg vil ett felles system for helsetjenesten sikre at journalen oppdateres fortløpende, med de fordeler dette medfører. Ikke minst for pasientsikkerheten.

I det forberedende arbeidet med kravspesifikasjonen har fagfolk fra helsetjenesten og pasient- og brukerrepresentanter sammen kommet opp med 4000 krav eller behov til ny journalløsning. Dette er gjort gjennom 101 workshops og det gjøres videre i dialogen med leverandørene i anskaffelsesprosessen.

I arbeidet med kravspesifikasjonen har Helseplattformen utarbeidet til sammen 21 brukerscenarier. Scenariene er skrevet for å speile bredden i helsetjenesten, på tvers av kommune, fastleger, private spesialister og sykehus.

Tre ulike kategorier av brukerscenarier

  • Innbyggere som møter helsetjenesten
  • Helsearbeidere som bruker Helseplattformen
  • Scenarier som beskriver løsningens evne til fleksibilitet

Les mer om brukerscenarier og om hvordan de er brukt i dialogen med leverandørene

Pasientportal

Innbyggere vil få tilgang til en egen pasientportal. Denne vil være direkte koblet mot hver enkelts  pasientjournal.

Pasientportalen vil for eksempel kunne inneholde:

Administrasjon av timer og bestillinger

  • Få tilgang til egen helsekalender, for eksempel oversikter, legge til egne hendelser i helsekalender, legge til handlinger fra behandlingsplanen
  • Bestille, endre og avbestille timer
  • Få bekreftelse på at time for konsultasjon er bestilt eller endring i timer
  • Få beskjed om forventet ventetid, status på henvisninger

Oversikt over tidligere og planlagt behandling

  • Oversikt over problemliste, diagnoser, behandlingsplaner
  • Oversikt over klinisk forløp (for eksempel tidslinje), planlagte undersøkelser, se hvor en er i forløpet
  • Få en oversikt over utførte undersøkelser, vurderinger og planlagt oppfølging
  • Oversikt over nøkkelpersonell og kontaktinformasjon
  • Påminnelse om kommende helserelaterte aktiviteter

Samlet oversikt over medisiner de bruker eller har brukt

  • Tilgang på oppdatert medisinliste
  • Oversikt over resepter, bestille fornyelse av resept
  • Oversikt over tidligere brukte medisiner og resepter

Kommunikasjon med helsepersonell

  • Tilgang til ulike kommunikasjonstjenester og digital samhandling med helsepersonell (for eksempel videomøte, chat)
  • Få beskjeder fra behandler
  • Mulighet for å svare på beskjeder eller påminnelser
  • Logg over beskjeder, påminnelser og alarmer

Enklere innsyn i journalen

  • Innsyn til journalinnhold
  • Oversikt over diagnoser og behandlingsplaner
  • Innsyn i registrerte pasient- og familiepreferanser (for eksempel behandlingsønsker)
  • Tilgang på innsynslogg, se hvilke helsepersonell som har gjort oppslag i journalen

Informasjon om helsetilbud på ett sted

  • Tilgang til kunnskaps- og beslutningsstøtte for pasienter (Når bør du eksempelvis ta kontakt med helstjenesten?)
  • Tilgang på generell kunnskap fra kvalitetssikret oppslagsverk
  • Informasjon om tilgjengelige tjenester i egen region
  • Foreslå aktuelle støtte- og egenmestringsgrupper

Legge inn egen informasjon, målinger og resultater

  • Registrere, laste opp og rapportere egne målinger. Pasienter med kronisk sykdom som kan følges opp via avstandsoppfølging, målinger fra medisinsk teknisk utstyr
  • Fylle ut kartleggings- og spørreskjema, eksempelvis i forkant av poliklinisk kontroll, forberedende oppgaver relatert til timer
  • Delta i undersøkelser og forskningsstudier

Legge inn informasjon om pårørende

  • Oppdatere informasjon om familie og/eller pårørende
  • Pasienter kan gi tilgang til hele eller deler av journalinnhold til pårørende
  • Be om skjerming av innhold i journal
  • Ungdom kan be om å skjerme innhold fra sin journal for foreldre

Klinisk beslutningsstøtte

Ny pasientjournal skal ha innebygget kunnskap som aktivt støtter brukeren (klinisk beslutningsstøtte). Dette er svært vanlig i mange teknologiske løsninger du i dag møter utenfor helsetjenesten, og anvendes også i helsesektoren i andre deler av verden.

Pasientjournalen skal også redusere mulighetene for å gjøre feil. Koblet sammen med forutsigbare pasientforløp får vi en mer effektiv og sammenhengende helsetjeneste som øker pasientsikkerhet og kvalitet på tvers av helsetjenestenivåene i hele regionen.

Norge har en av verdens aller beste helsetjenester. For å nå ambisjonen om høy kvalitet, effektivitet og pasientsikkerhet beskrevet i Strategi 2030, etablerte Helse Midt-Norge RHF programmet Helseplattformen og inngikk i løpet av 2016 samarbeidsavtaler med samtlige kommuner i Midt-Norge. Med dette kan hele helsetjenesten bli sammenbundet i en felles journalløsning, og vi kan samle all nødvendig helseinformasjon på ett oppdatert sted.

Visjonen er i tråd med det nasjonale målet «Én innbygger - én journal». Systemet må omfatte hele helsetjenesten som pasienter forholder seg til, enten det er den kommunale omsorgen, fastlegen i hjemkommunen, sykehus eller andre aktører.

Fant du det du lette etter?
Tilbakemeldingen vil ikke bli besvart. Ikke send personlig informasjon, for eksempel epost, telefonnummer eller personnummer.