Stor gevinst for fastlegene

Han er kanskje ikke helt som andre fastleger. Men at Helseplattformen vil gjøre hverdagen lettere for alle hans kolleger, det er Bjarne Storset (67) overbevist om.

​Kommuneoverlegen i Tingvoll er nok litt over snittet digitalt interessert, og lar gjerne entusiasmen smitte over på både pasienter og kolleger i nordmørsbygda.

Digitale muligheter

Etter snart 35 år som fastlege i Tingvoll er 67-åringen på hils med alle på den lokale kafeen. Dit har han i dag invitert med seg en av sine pasienter, Soodabe Sarkheil (34), på lunsj for å fortelle om Helseplattformen.

Og selv om det er mindre forhold på et sted som Tingvoll der «alle kjenner alle», er det nok ikke vanlig praksis å lunsje med pasientene. Men samtidig er nok fastlege Storset også en lege litt utenom det vanlige.

Allerede på midten av 80-tallet innså han at helsevesenet måtte bli digitalt etter at den gamle kommunelegen introduserte han til regneark og tekstbehandling på PC.
– Da skjønte jeg at dette var framtida og dro ut og kjøpte meg en PC til 35 000 kroner. Den hadde en harddisk på 20 megabyte, ler han.

Kommuneoverlegens digitale interesse var nok en avgjørende årsak til at Tingvoll legesenter fikk elektronisk pasientjournal allerede i 1989, som det første kommunale legesenteret i Møre og Romsdal.
– Jeg har aldri vært interessert i data for teknologiens del, men for hvilke muligheter det kan gi oss i hverdagen. Vi trenger et teknologisk løft som vi kan møte 2030 med og digitalisering av helsetjenestene er en viktig del av løsningen på helseutfordringene Norge står overfor, understreker han.

Soodabe Sarkheil er pasient, Bjarne Storset er fastlege og kommuneoverlege.

Soodabe Sarkheil er pasient, Bjarne Storset er fastlege og kommuneoverlege. De vil på hver sin måte merke forskjellen når det innføres en felles pasientjournal for innbyggerne i Midt-Norge.

Stor gevinst for fastlegene

For det er ingen tvil om at helsevesenet står overfor en stor endring i årene som kommer. Vi lever stadig lenger, men kan ikke regne med at bemanningen øker tilsvarende behovet. Det betyr at vi er nødt til å endre måten vi jobber på, og da er Helseplattformen en stor del av løsninga.

– En fastlege i dag har omlag dobbelt så mange konsultasjoner per år enn på 80-tallet. Samtidig får vi stadig flere krav og oppgaver. Når vi i tillegg har mange fastlegehjemler som står ledig blir presset på dem som er på jobb stort. Slik er det alle steder nå, forteller Storset.

Han ser en stor gevinst, både for han som fastlege og for pasienten, når Helseplattformen innføres om to-tre år.
– Som lege er du navet i hjulet når det gjelder samhandling rundt pasienten. I dag må vi forholde oss til en rekke systemer, og jeg ser en stor gevinst i å optimalisere og samhandle i én plattform, sier han og kommer med et eksempel:

– I dag ringer vi ofte sykehuset for å få informasjon om pasienten. Sykehuslegen er kanskje i operasjon eller går visitt og er vanskelig å få tak i, og vi kan bruke en halvtime i løpet av en dag på å få tak i rette vedkommende. Ofte gjelder det bare et enkelt spørsmål som krever et kort svar, og der vil Helseplattformen legge til rette for at vi kan kommunisere langt mer effektivt.

Saken er hentet fra Magasinet Helse. Du kan lese hele magasinet digitalt

Ser fram til bedre informasjonsflyt

For Soodabe Sarkheil er kontrasten mellom storbyen Teheran, der hun vokste opp, og Tingvoll veldig stor. Som pasient i en liten kommune er hun fornøyd med nærheten, og ikke minst tilgjengeligheten, til legen sin.

– Det som er fint er at fastlegen kjenner meg og min historie, men jeg skulle ønske at han også hadde tilgang til alle mine helseopplysninger. Hvis jeg for eksempel har vært hos nevrolog tar det lang tid før legen min får informasjon fra den undersøkelsen slik det er i dag, sier hun og legger til:

– I tillegg er det positivt at jeg kan få tilgang til mine egne helseopplysninger. En gang jeg hadde time til spesialist ble datteren min syk så jeg ikke kunne møte. Da var det vanskelig å finne ut hvem jeg skulle ringe og varsle. Det hadde vært lettere i et slikt system som Helseplattformen, sier hun.

Det er Storset enig i.
– Helseplattformen vil også gjøre det mye bedre for pasienten. De kan selv gå inn og endre timer for eksempel, og de kan også lese sin egen journal og se at det som står der er korrekt. Det gir en ekstra trygghet både for oss og pasienten, sier han.

Dagens løsninger gir et fragmentert bilde av en pasients journal.

Dagens løsninger gir et fragmentert bilde av en pasients journal. Med Helseplattformen vil alt relevant helsepersonell få oppdateringer i sanntid. Det vil lette hverdagen for både ansatte og pasienter/brukere og det vil øke pasientsikkerheten.

– Vil du at noe skal endres, må du også bidra selv

Faglig påfyll

Selv om han har nådd en alder der mange av kollegene hans sier takk for seg i arbeidslivet er Storset fortsatt like opptatt av å bidra til å forme fremtidens legehverdag. I tillegg til flere faglige styre- og komiteverv har han også vært involvert i arbeidet med Helseplattformen gjennom en helsefaglig referansegruppe som har fulgt prosjektet tett.

– Jeg har alltid vært bevisst på at jeg ikke vil være fastlege fem dager i uka i hele karrieren, og derfor har jeg engasjert meg på forskjellige måter. Det har gitt meg faglig påfyll og inspirasjon, samtidig som jeg føler at jeg også har mye å bidra med som lege og allmennpraktiker i slike sammenhenger.

For det er slike som Storset og hans kolleger som faktisk skal møte pasientene fra dag til dag og som skal bistå med store og mindre utfordringer som dukker opp gjennom et liv. Og det er ikke bare systemene og helsevesenet som endrer seg. Det har også pasientene gjort.

– Da mine foreldre gikk til legen på 70-tallet så stilte de ikke spørsmål ved det doktoren sa, de bare godtok det. Dagens pasienter har høyere forventninger og ønsker å være mer involverte, og de googler. De har mer kunnskap og krever nok også mer enn tidligere.

Men fremtidens helsevesen vil nok også kreve mer av pasienten, og da ser også Storset igjen mulighetene som ligger i det digitale.
– Å sende inn egen vekt og blodtrykk digitalt er jo noe av det pasienten kan gjøre selv for eksempel. Og med den nyeste klokka fra Apple kan måle både puls og få varsel ved hjerteflimmer. Samtidig er det viktig at vi ikke får for mye informasjon også, så her må vi klare å sette opp filter slik at vi unngår overdiagnostisering, understreker han.

For på tross av at fremtida er digital ser han fortsatt verdien av å møte pasientene ansikt til ansikt. Ikke minst over et stykke sjokoladekake og en kopp kaffe, selv om det er unntaket, altså.

Les mer om HelseplattformenVil du ha nyhetsbrev på Helseplattformen, meld deg på!Ønsker du nyhetsbrev fra Helse Midt-Norge? Registrer deg her