Prosedyrelistene og de obligatoriske kursene er ivaretatt

Fra 1. mars 2019 skal over fire tusen forskriftsfestede læringsmål sikre grunnleggende og lik kompetanse for alle legespesialister som utdannes i Norge. 

 

- For at legene skal kunne oppnå kompetansen i læringsmålene, er det opplagt at helseforetakene må styrke arbeidet med veiledning og supervisjon i betydelig grad, sier administrerende direktør Stig A. Slørdahl. Han sier videre at det helt klart blir krevende for helseforetakene å innføre den nye ordningen og at det må settes av nok tid til å planlegge og gjennomføre utdanningsløpene. Det kommer til å ta tid å alle innføre de gode intensjonene i utdanningen.

illustasjonsfoto
Administrerende direktør Stig A. Slørdahl

Helseregionene, ved de fire administrerende direktørene, besluttet allerede i 2017 at prosedyrelistene og de obligatoriske kursene skal ivaretas i ny utdanning. Anbefalt antall gjennomførte læringsaktiviteter (prosedyrelister) og dagens obligatoriske kurs skal ligge til grunn for helseforetakenes arbeid med ny utdanning. Legene skal dermed ikke bare gjennomføre prosedyrelisten, - det skal også vurderes om de har oppnådd kompetansen.

- I ny ordning vektlegges veiledning og oppfølging. Utdanningen er forskriftsfestet gjennom læringsmål, og praktiske læringsmål kan ikke godkjennes uten at en veileder går god for at kompetansen er nådd. Dette vil sikre legenes kompetanse, avslutter Stig A. Slørdahl